Postnords åtgärder skapar förluster för småföretag och landsbygdsområden
I Sverige har vi en lång tradition av att se postservice som en grundläggande tjänst tillgänglig för alla, oavsett var i landet man bor.
Därför känner vi en djup besvikelse när vi ser att Postnord, innehavare av monopolet på spårbara småpaket genom varubrev, tar beslut som negativt påverkar småföretag och konsumenter i mindre orter.
Postnords blunder med varubrev.
Nyligen har Postnord valt att endast tillåta mottagning av varubrev på postkontor, vilka enbart är belägna i städerna.
Denna bild utgör en annons.Klicka på bilden för att beställa.
Som resultat är företag som erbjuder små och lätta föremål nu nödsakade att anlita dyrare fraktalternativ för att ge sina kunder möjlighet till spårning.
Ett beslut som inte bara ökar kostnaderna för företagen utan även för konsumenten.
Det handlar inte bara om att kostnaderna ökar.
Det är en fråga om den grundläggande rättigheten att alla medborgare bör ha likvärdig tillgång till postservice.
Landsbygden, som redan lider av brist på olika tjänster, hamnar återigen i en nackdelaktig position.
För småföretag som är beroende av att kunna skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en stor smäll.
De är nu tvungna att välja om de ska absorbera de extra kostnaderna själva eller skicka räkningen vidare till konsumenterna.
Dessa alternativ är inte genomförbara i det långa loppet och kan minska konkurrenskraften hos svenska företag.
Detta är likaså en fråga om jämlikhet.
Postnord är ett företag som ägs av svenska staten och ska därför agera i allmänhetens intresse.
Att försvåra för många i befolkningen att använda sig av grundläggande postservice bryter mot denna princip.
Alla regioner i Sverige ska ha rätt till lika villkor för både handel och kommunikation.
Det är uppseendeväckande att Postnord redan innehar ett utlämningsnät för paket som skulle kunna distribuera varubrev, om de erhöll riktlinjer.